Usenetről röviden

Usenetről röviden

VoIP alapok

2014. október 20. - StanLee

Kb. 10 éve használom a VoIP technológia által elérhető szolgáltatások egy részét. Néhány gondolatot írnék arról, hogy a VoIP szeirntem milyen esetekben lehet értelmes alternatíva a nagy telefonszolgáltatók vezetékes szolgáltatásaival szemben.

Ha már valaki felteszi magában a kérdést, hogy a VoIP miért érheti meg nekem, az első válasz a legtöbb esetben az olcsóság. A VoIP nem minden esetben olcsó és nem éri meg mindenkinek a technológia nehézkes alkalmazhatósága miatt az esetleges többlet hardware-re a beruházás.

Internet hozzéférés

Itt van az első kritérium, hogy legyen internethozzáférése a felhasználónak. A legtöbb esetben szinte mindenkinek van már internet hozzáférése, tehát sokkal érdekesebb a hozzáférés minősége: a VoIP a meglévő internetkapcsolat fel és letöltési sebességéből vesz el. Hivásonként legalább 80 kbit/sec-re van szükség, fel és letöltés irányában is (G711 codec esetén). Percenként az adatforgalom "szinte" elhanyagolható,  10 kByte/sec, ami 600 kByte/perc irányonként. Tehát egy 1 órás beszélgetés kb. 80 MByte adatforgalmat fog generálni. Amennyiben az internet hozzáférés elszámolása adatforgalom alapú, a költségekhez hozzá kell venni ezt a tételt is.

Az internet hozzáférésnek csak egyik paramétere a sebesség, ezen kívül vannak más, a hangátvitelre elég nagy hatással lévő minőségi paraméterek. Az egyik a VoIP készülék es a VoIP szolgáltató közötti útvonalon az adatcsomagok "sebessége", a ping idő. Minnél kissebb ez a szám, annál jobb lesz a telefonálás minősége. kb. 500 msec felett már annyira nagy lesz a késleltetés, hogy a beszélgetőtársak egymás mellett elbeszélnek majd. A másik minőségi paraméter a jitter, ami röviden a digitalis jelek átvitele során fellépő késleltetés, szintén rontja a telefonálás minőségét.

A harmadik, szintén nem elhanyagolható paraméter, a csomagveszteség vagy packet loss. Habár a VoIP technológia bizonyos mértékig tolerálni tudja a csomagveszteséget, egy bizonyos szint után a hívás szakadozni fog, nem lehet érteni a másik felet, ill. a hívás bontásra kerül.

Hardware vagy software?

Ahhoz, hogy telefonálni tudjunk, szükségünk van vagy egy VoIP hardware eszközre (ez lehet VoIP képes telefon, egy ATA készülék, vagy egy kombi router) vagy egy software-re. Software használható az okostelefonunkon vagy a számítógépünkön is (pl. Csipsimple, ZoIPer, stb.). Ha nincs okostelefonunk, akkor a számítógépen keresztül történő telefonálás marad, de szerintem nem akar mindenki a gép előtt ülni vagy azt éjjel-nappal bekapcsolva tartani. Erre az esetre jöhet jól egy ATA készülék, ami az analóg telefont képes összekötni a VoIP szolgáltatóval (a meglévő internethozzáférésünk modemjéhez=routeréhez csatlakoztatva). Ha valamivel több pénzünk van, akkor akár egy VoIP képes telefont is vehetünk, de akár egy VoIP kezelésére alkalmas routert is vehetünk. Ez innen már csak pénztárca függő.

VoIP szolgáltató kiválasztása

Ha minden feltétel adott ahhoz, hogy legyen VoIP előfizetésünk, már csak azt kell eldönteni, hogy hol vásároljuk azt meg.

Magyarországon a VoIP technológia a köztudatban szorosan összeforrt a Dellmont (korábban Betamax, még korábban Finarea) cég olcsó percdíjait értékesítő különböző néven működő weboldalak szolgáltatásaival. Az elképesztően alacsony percdíjaknak köszönhetően sokaknak van a Dellmont-nál VoIP előfizetésük. Én a nagyon rossz ügyfélszolgálat és néha iszonyatosan rossz hangminőség miatt csak azoknak javaslom, akiknek nem számít, hogy ha bármilyen okból az egyenlegük lenullázódik, a percdíjak naponta változnak, ill. nem tárcsázott hívások csökkentik az egyenleget, és nagy valószínűséggel olyan hívásokba is belefuthatunk, ahol a másik fél nem fog hallani minket.

Ha már néhány plusz szolgáltatást is igénybe kívánunk venni, a másodperc alapú elszámolás, a jól átlátható díjszerkezet, a magyar nyelvű ügyfélszolgálat fontos számunkra, akkor érdemes egy hazai VoIP szolgáltatónal előfizetnünk. Nekem eddig az ilyen szolgáltatókkal soha nem volt bajom, csak javasolni tudom őket.

Kinek éri meg?

A hívások olcsósága miatt én azoknak javaslom egy VoIP hozzáférés beszerzését, akik sokat hívnak külföldi vezetékes vagy mobil számokat. Ez igaz céges és magánhasználat esetén is. Csak a leggyakoribb hívásirányokra néhány példa (mobilról indítva): Ausztria mobil irányban akár 150 Ft/perc megtakarítás, ugyanez Németországba 120 F/perc, de Angliába is legalább 140 Ft/perc. A vezetékes hívások esetében ennél lényegesen kevesebbet, kb. 80 Ft-ot lehet percenként megtakarítani.

Ha a gyerek külföldön tanul, dolgozik, vagy a házastárs van külföldön, már megéri egy VoIP előfizetés. Kisebb cégek esetében, ha a megrendelők között vannak külföldiek, már érdemes legalább az irodába egy olyan készüléket rakni, amiről lehet VoIP-on keresztül hívást kezdeményezni.

Saját példám

Én Németországban élek. Anyukámmal a telefonálás ingyen van. Egy német vezetékes számot regisztráltam magamnak, amit egy VoIP képes routerben állítottam be anyukám lakásán. Mivel internete van, így az nem került semmibe. Havi szinten kb. 200-300 percet beszélünk, legalább 5 eurot megspórolok ezáltal.

A bejegyzés trackback címe:

https://usenetuser.blog.hu/api/trackback/id/tr136810117

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása