Usenetről röviden

Usenetről röviden

Visszanőtt az E-pénisz

2012. május 10. - StanLee

A mai blogbejegyzésem inkább csak olyan elmélkedés, és nem túl sok köze van az Usenet technikai oldalához.

Siheder koromban, amikor még csak keveseknek volt internet hozzáférésük, akinek volt, annak is csak valami szakadt ADSL hozzáférése volt 512 kbit-es letöltési sebességgel, akkor nekem már megadatott a lehetőség, hogy az egyetemről high speed 100 mbit-en tölthessem a nehezen elérhető anyagokat. Ekkor a DC-n a Hungary HUB-on nyomultunk reggeltől estig, amíg le nem kapcsolta a HUB üzemeltetője a gépet. A letöltésekkor kerestük a tűzgolyókat (OMG, a mai fiatalság azt sem tudja, mekkora király voltál, ha a hubon tűzgolyó volt a neved előtt). Persze 100-200 felhasználó között nem sok volt belőlük, de mindegy is. A jó egyetemi háló miatt az E-péniszem akkora volt, hogy alig fértem be vele a kollégiumi szobámba :-)

Telt-múlt az idő, egyre több mindenki volt fenn a magyar hubokon, és már nem volt érdekes az, hogy milyen sebességel tölthettem le, vagy tölthettek tőlem, nem voltam többé tűzgolyó, csak egy a sok T1-es vagy T3-as közül, akit szipolyozott a sok ADSL-es. Na betelt a pohár, keresni kellett valami újat. Jött a torrent.

Igen, a torrent, amikor még éppen csak hogy az első magyar oldal beindult, és egy-két feltöltő volt jobb sebességgel, és mint szerencsétlen koleszos egy passzív kapcsolattal azért be-be tudtam állni, és tölthettem felfelé, az arány meg csak úgy nőtt, mint az NFÜ oldalán a kifizetéseket mutató counter. Nem volt nehéz, hogy a pár száz user közül egyike legyél azoknak, akiknek gyors nethozzáférése van, és csak csüngjenek rajtad a rossz arányú ADSL-es felhasználók. Kánaán, arra örömködtünk, hogy jó volt az arány. De idő közben egyre több embernek volt már otthon kábelnetje, megjelentek az első egész jó feltöltési sebességet adó szolgáltatók is, és kezdtem elveszíteni is az érdeklődés az iránt, hogy nőjjön az arány. Mindenkinek jó aránya volt, és a letöltési sebesség a legtöbb cuccnál amikor kijött igazán király volt, utána meg dudva.

2011-ben aztán végképp visszanőtt az E-péniszem, lehet, hogy jobb kifejezés, hogy levágtam. Megtaláltam az usenetet, és hogy őszinte legyek, már egyáltalán nem érdekel, hogy torrent, meg arány, meg feltöltött adatmennyiség. A lényeg, hogy jöjjön lefelé annyival az anyag, amennyi kifér az netkapcsolatomon - a többiek meg magasról le vannak ejtve. Nem érdekel a visszatöltés, mert mindenkinek akkora az aránya, hogy már nem érdemes a gépet bekapcsolva hagyni, hogy fogyassza az áramot. A lényeg, hogy fogom magam, meg akarok nézni egy sorozatrészt, HD 720p-ben, angolul, akkor csak begerjesztem az nzbclub-ot, keresek, nzb letölt, GrabIt begerjeszt, és 5-10 perc múlva a gépen a kicsomagolt epizódrész. Mindenféle rossz érzés nélkül kikapcsolhatom a gépet, nem kell az arány miatt aggódnom, nem kell visszatöltenem, nem kell azon aggódni, hogy egy rosszindulatú hit'n'run-nak fognak titulálni. És ami a legszebb az egészben, hogy mindaz, ami majd 3,5 éve került föl az usenetre, annyival érkezik ide a gépemre, amit kibír a vonal. A torrent vagy bármi más ezt tudja?

Most úgy érzem, hogy megéri az árát. De az biztos, hogy az E-péniszem, amit annyira dédelgettem, visszanőtt. De lehet, hogy csak net-impotens lettem :-)

A bejegyzés trackback címe:

https://usenetuser.blog.hu/api/trackback/id/tr134500649

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása