Az előző VoIP témakörben írt posztomban az alapokat mutattam be. Legyen itt szó az első fontos kérdésekről, ha nagyon akarunk VoIP technológiával telefonálni. Lehet, hogy a túl sok kompromisszum miatt inkább nem is akarunk olcsón telefonálni...
Otthon vagy iroda? Régi telefon - új telefon?
Ha a VoIP hozzáférést otthon akarjuk használni vagy egy kisebb irodában (max. 5 fő), akkor majdnem ugyanazokat a hardwereket lehet használni. Ez akkor igaz, ha nulláról kezdjük a telefonhálózat kiépítését, ha már meglévő telefonokat, telefonközpontot akarunk VoIP alkalmassá tenni, sokszor jobban megéri a már meglévő készülékeket kidobni, es helyettük újakat vásárolni, amik a célnak jobban megfelelnek. A régi készülékcsere szükségessége miatt már ennél a lépésnél sokan inkább nemet mondanak a VoIP-ra, még akkor is, ha a beruházás hónapok alatt képes visszahozni az árát, vagy többletszolgáltatásokat ad.
Ha már rendelkezünk régi kábelezéssel, és azt használni is akarjuk (a telefonokat is meg akarjuk tartani) akkor szükségünk lesz egy gateway-nek nevezett készülékre, ami lehetővé teszi az analog telefonkészülékeknek a digitális (VoIP) telefonszolgáltatás használatát. Ezek a berendezések igen drágák, és rugalmatlanok (pl. csak 4 vagy 8, vagy 16, stb. készülék csatlakoztatható hozzájuk) és egy külön virtuális telefonközpontra van szükség, hogy használhassuk a VoIP adta lehetőségeket. Ezért analóg és IP alapú rendszerek keverését nem javaslom, mert egy idő után nagyon drága lesz a telefonos rendszer üzemeltetése.
Kis irodában és otthon is hasznos lehet a DECT technológia használata. A kisebb VoIP telefonközpontok közül számos támogatja a DECT készülékek használatát, így egy bázsira legtöbbször 5 hordozható készüléket be lehet jelenteni. Sajnos az egyidejű kimenő hívások száma DECT bázisállomásonként sokszor 2 db-ra le van korlátozva.
Régi telefonszám - új telefonszám?
A következő sarkalatos kérdés, hogy a régi telefonszámunkat (telefonszámainakt) meg akarjuk-e tartani, vagy elfogadjuk, hogy lehet új telefonszámunk.
Ha a régi számokat meg akarjuk tartani, kettő lehetőség közül lehet választani:
1. a régi előfizetés a régi telefonközponttal megmarad, és a VoIP csak a kimenő hívásokat fogja kezelni. Ha ezt a megoldást választjuk, akkor kettő további lehetőségünk van: a régi analóg készülékek megtartása (ez az egyik legdrágább és hosszú távon a legtöbb problémával járó választás) vagy új VoIP készülékek beszerzése, és egy analóg-IP átalakító beszerzése, ami a digitális központ felé átalakítja az analóg hívásokat.
2. a meglévő számainkat hordozzuk. Ebben az esetben csak és kizárólag arra a kevés magyar cégre támaszkodhatunk, akik támogatják a számhordozás lehetőségét. Tovább nehezíti a helyzetet, ha pl. minden kollégának az asztalán lévő telefon saját számmal rendelkezik, nem pedig egy központi száma van az irodának. Ebben az esetben már egy nagyon profi telekommunkációs céghez kell fordulni, hogy az megoldhassa VoIP igényeink kiszolgálását.
Ha az új számok használata mellett döntünk, akkor már érdemes a telefonhálózatot is IP alapra cserélni. Ez az egyik lehető legjobb megoldás, és a legegyszerűbb módja annak, hogy új készüléket adjunk a későbbiekben a már meglévő telefonhálózatunkhoz.
Egy analóg vonal a biztonság kedvéért
Cégek esetében a legrosszabbra érdemes felkészülni, és egy analóg vonalat megtartani. A legtöbb kis SOHO eszköz képes egy analóg vagy egy ISDN vonal kezelésére. Ha az internet hozzéférés valamilyen technikai hiba miatt megszűnik, sokszor az analóg telefonvonalak még mindíg működnek. Egy ilyen ritkán előforduló esetre érdemes megtartani az analóg vonalat. Természetesen az egyre szélesebb körben használt mobil előfizetések miatt erről az opcióról le is mondhatunk.
Egy analóg vonal és egy VoIP hozzáférés, semmi más
Ez az egyik legegyszerűbb megoldás otthonra, a régi telefonszámunk is elérhető lesz, nem függünk egy szolgáltatótól sem, és a drága hívásokat VoIP alapra helyezhetjük át. Erre az esetre a későbbiekben bemutatok majd egy lehetséges megoldást.
A fenti kérdések megválszolása után szerintem sokaknak elmegy a kedve az olcsó hívásoktól, leginkább céges környezetben. De ennek nem kell így lennie. Kis cégek minimális beruházással tudják átállítani telefonos rendszerüket VoIP alapokra, míg otthon ez sokkal egyszerűbb, mint gondolnánk.
A következő pár posztomban a lehetséges megoldásokról fogok röviden írni, hogy a VoIP technológiát jobban megismerhesse bárki és merje használni!