Usenetről röviden

Usenetről röviden

Mikor hallottam először az Usenetről?

2011. január 02. - StanLee

Pár éve még csak a DC meg a torrent volt a nyerő. Zöldfülűként elég sokat használtam ezeket a filemegosztó rendszereket, mint tette azt szerintem mindenki. Még emlékszem, amikor a kóterból a szobatárs gépén bejelentkeztünk a HungaryHubra, volt 200 felhasználó, és a már akkor is jónak mondható informatikai háttér miatt az 5 személyes koliszobában tűzgolyó felhasználói státuszt értünk el. Persze a Hub éjfél körül bezárt, amikor lefeküdt aludni a hub üzemeltetője. Mindez volt úgy 2002 tavaszán.

Ezután kikerültem Németországba gyakorlatra, elzárva a világtól, még csak netünk is alig volt, szóval nagyon nem tudtam informatikai dolgokkal foglalkozni szabadidőmben. Csak olvasgattam a dolgokat, vettem a Chip és PCWelt magazinokat.

Kb. egy évvel később visszakerültem Magyarországra, és ismételten belevetettem magam az internet sötétebb bugyraiba. 2004-re elhagytam a DC-t, és megismertem a torrentet. A torrent is gyerekcipőben járt, de jó volt, és kielégítette az igényünket, ha egy kis esti filmnézésről volt szó, és nem szipolyozta a sok DSL-es felhasználó a sávszélességet, meglátszott, hogy más a rendszer.

A két időszak között azonban külföldi kinttartózkodásom alatt volt egy kifejezés, amivel életemben először találkoztam. Mármint nem először, hanem sokadjára, mert mint jól informált nethasználó, magáról a szolgáltatásról már korábban is hallottam, de olyan öregnek és szánalmasnak találtam a levelezőlisták, majd fórumok korában a használatát, hogy nem is foglalkoztam vele. Ez volt az Usenet.

Ahogyan írtam, a torrent és DC használata elegendő volt ahhoz, hogy a magyar nyelvű anyagokat beszerezzem, de sajnos német nyelvű dolgokra is szükségem volt, nyelvtanulás, szórakozás miatt. Próbálkoztam én mindennel, edonkey, emule, meg kutyafülével is, de sajnos nem volt semmi sem annyira tartalmakkal ellátott és gyors, hogy értelmesen lehetett volna használni. Amit furcsáltam is. Németországban az usenetet már akkoriban is aktívan reklámozták, de nem értettem, hogy miért jó egy letöltési lehetőségért fizetni. Az usenetet csak olyan 30 évvel ezelőtti forumféleségnek gondoltam. Még nem tudtam, hogy mi mindenre jó, és hogy relatíve kevés pénzért mennyi mindent meg lehet takarítani és be lehet szerezni :-) - mellékesen hozzáteszem, akkoriban nem volt pénzem arra, hogy akár negyedévente egy egyhónapos előfizetésre félretegyek, és letöltsem mindazt, amit szívesen meghallgatnék, vagy megnéznék.

De miért is terjedhetett el az usenet a németeknél ennyire? A válasz szerintem egyszerű: a filecserélő rendszereket tűzzel-vassal üldözik, tehát a DC, vagy torrent csak keveseknek adatik meg, hogy használják, mivel elég nagy a lebukás és ezáltal a büntetés valószínűsége. Míg az usenettel nagyon nem lehet semmit se kezdeni, mivel ez egy olyan szolgáltatásféle, amit nem lehet ellenőrizni, és a felhasználását nem lehet olyan egyszerűen korlátozni. Persze, egy fizetős ftp szolgáltatást sem lehet olyan egyszerűen lebuktatni, de ott akkor is valakinek fel kell vállalnia egy infrastruktúra kiépítését, csak egy oldalhoz csatlakozhatunk, nincs olyan szabad választási lehetőség, mint az usenet szolgáltatók esetén. Az usenetet használhatom egy amerikai cégnél előfizetve Magyarországon is, ha bezárnák, akkor is mehetek a következőhöz. További nagy előnye, hogy nagyon jó webes keresők voltak már akkoriban is hozzá, és gyorsan fel lehetett lelni a friss dolgokat. Persze volt egy nagy hátránya is: kis adatmennyiséghez volt hozzáférés.

Lehet, hogy már majd 5 évvel ezelőtt hallottam róla, de csak tavaly kezdtem el aktívan használni.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://usenetuser.blog.hu/api/trackback/id/tr972554845

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tortadara 2013.03.19. 20:23:47

Soha nem tudtam hova tenni ezt a usenetet, pedig már párszor összefutottam vele. Nagyon jó, hogy írod ezt a blogot, végigolvastam és most már kezdem kapisgálni, mi ez. :)
süti beállítások módosítása